Friday, October 22, 2010

Kalau sayang...

Weeee...hehe.!! tajuk entry yang agak geli2..hahaha...

Pass this 3 weeks..tugas aku yg dr Tech Comp da bertukar ke pakar motivasi..yang tiada master atau Phd...hehe..aku ingat da lame aku tinggal job ni..rupenye ade lagi..

Nak dijadikan cerita 3 minggu nie..Ya Allah...mcm2 masalah yang menimpa kwn2 aku... ade yang putus cinta..ade yang bergado dengan kawan..ade yang terasa hati dengan kekasih..ade yang x percaya dengan diri sendiri....

Fiuhhhh..perlu ke aku wat chapter..?

Motif :
Gile..?x perlu la kot...nnt korang dapat tangkap lak sape orngnye..hehe!


Aku ucapkan terima kasih la sgt2 pade korang sbb pecaye kat aku yang gilerr ni..haha..sanggup cite kat aku masalah korang..hahah..(padahal aku yg sebok bertanye)

Aha! aku bukan ape..xleh la tgok org sedey2 nie..aku mst nk tahu then bantu ape yang mampu.. but depends on my will la..lau aku rase aku leh face them with their probs..aku bantu la...

Hmm..putus cinta...?ala...ramai yg pernah rase..even aku sendiri....berkali2 lagi..kih3... Ya..maybe kite akan sedey..emo ..ade yg nak menangis...bwk diri la ape la..so watever la...Yela hati x tenteramkan...

Bagi aku..ye x salah nk sedey sekejap.layan jap perasaan yg manje tuh..but mcm org kate la..Life Must Go On...kite nangis air mate kucing skali pon..lau bkn jodoh kite..xleh watpekan..
So..meh la aku bg tips skit camne care nk hadapi hal camnie...

  1. Redha - terima dengan hati yang terbuka ape yg terjadi.Ini Qadaq dan Qadar dari Allah.(for non muslim-fate from ur god kan..accept it..)
  2. Cari Ketenangan - lumrah manusia,bile dilanda musibah.hati yang tabah akan mula resah.Bile kite da redha..ketenangan tu akn mule masuk dalam hati kite.
  3. Ibadat - Yang ni lebihkan..ingat pada tuhan..Doa selalu.Lau teringat lagik si dia..Doa la mtk dikuncikan nafsu ko pada die.InsyaAllah(nk doa die mtk dr aku..hehe)
  4. Memaafkan - Yelah..walau ape pon yg pernah die buat pade kite.After redha..maafkan lah dia..INGAT! Sejahat2 dan seburuk2 die..Dia pernah buat kite senyum..buat kite bahagia..jgn la simpan dendam padanye.
  5. Belajar - Ini last sekali.Bile da buat 4 dia atas..belajarlah dari kesilapan..Mungkin kite sendiri pon ade keburukan.renung sejenak diri kite.Setiap Insan x lari dari lakukan kesilapan.Jangan berhenti untuk terus belajar..KERANA..kite perlu jadi yang lebih baik dari semalam.
  6. Sabar - Jangan berhenti bersabar.Ini separuh iman kite.Jangan biar ia hilang.Sabar akan ajar kite jadi lebih matang.


Pandangan aku lepas ape yg aku lalui..ckuplah 6 diatas nie...ini yang aku buat dulu..aku kongsi dengan korang...Alhamdulillah..aku dapat ketenangan tu...Tapi benda2 nie bkn pts cinte je buat okeh..wajib buat taw...hehe!!

Kite perlu ingat DIA hanya menduga kite tidak lebih dari ape yang mampu dihadapi oleh kite..Kerana DIA lebih tahu ape yang terbaik buat kite..yang mana kadangkala ape yg kite suke bkn terbaik untuk kite..dan ape yg kite tidak suke kdg kala itu sebenarnye untuk kite..Kite tidak tahu sume tu..DIA turunkan kite hujan,guruh dan petir..tapi muncul pelangi yang indah selepas tuh..kan ..kan... ( Hehe..pjg aku bersyarah nie...)

InsyaAllah..kuatkan hati..yakin dengan diri..pasti ade sesuatu menanti..Aku bkn ckp untuk korang je..aku ckp untuk aku sekali.sebab aku pon selalu gak terbabas..hahahahahah!! Jadi x perlulah kite nk emosi terlalu sgt..sbb smpai nnt suatu mase kite akn sedar tiada gune kite buat sume tu..

Wahhhh! Encik Hakha..leh smbung stdy smpai Phd ni amik Pengajian Sumber Manusia nie..hahahaha!!! Yang masalah lain tu..len kali la aku taip..esok masih ade..hehe..

Syukran...

Till next entry,

Salam.





1 comment:

~fais~ said...

hurm..mungkin btol ape yg en.hakha ckp..
tp...owg yg wat kte senyum 2 adalah owg yg wat kte ngs...
same je an???
so???